Wat betreft het effect dat de PDI aanpak op mijn praktijk heeft gehad kun je het zelf wel bijna invullen:gigantisch!

Ik had een drukke praktijk waar alleen naar de kwaliteit van de behandelingen en de zorg van de patient werd gekeken, de structuur en de effectiviteit ontbrak en daarmee ook de winstgevendheid van de praktijk.  Kreeg hierdoor toen ik investeringen voor een nieuw praktijkpand moest doen te maken met financiele problematiek. Had zelf al diverse management cursussen gevolgd maar vond het erg moeilijk om dit zelf in de praktijk te implementeren.
Heb naar aanleiding van die cursussen contact opgenomen met PDI, die mij uiteindelijk ongeveer 16 maanden begeleid hebben.
Het effect is ongekend geweest! Ben compleet anders over praktijkvoering gaan denken. Na deze zware en vaak moeilijke periode van verandering draait de praktijk nu goed . Er wordt veel gestructureerder gewerkt waardoor de kwaliteit, en dan bedoel ik niet zozeer de technische “tandarts”kwaliteit maar meer de service, bejegening en transparantie t.o.v. de patiënt, is toegenomen.
De omzet is meer dan verdubbeld en daarmee ook de winstgevendheid. Het delegeren was in het begin wat moeilijk voor me, maar nu is mijn werk daardoor toch een stuk minder inspannend geworden.Wat ik collega’s zou adviseren: De PDI aanpak zal je zeker helpen als je er voor open staat, zowel financieel als wat betreft werkplezier. De invoering gaat zeker niet zonder hobbels en als je het doet,doe het dan totaal d.w.z. met aanpassingen in de praktijk,assistenten die er geschikt voor zijn en zelf met een goede mindset !

Drs. A. Baggerman
Tandheelkundigcentrum Werkendam

 

Ik ben met jullie aan de slag gegaan omdat ik op een efficiëntere manier wilde wilde werken met de 4 behandelkamers die ik op dat moment al had, en ik ook meer uitdaging wilde bieden aan mijn team. Doorslaggevend voor mij was het feit dat jullie ook daadwerkelijk in onze praktijk aanwezig waren gedurende dit begeleidingstraject, niet leuk, wel erg nuttig!
Daardoor hebben wij nu een veel betere praktijkvoering in 4 behandelkamers.
Als je werkelijk een goede praktijkplanning en uitvoering wil hebben op meerdere kamers en je krijgt dit zelf niet voor elkaar zoals ik, is dit begeleidingstraject zeker een aanrader.

Drs. G. van der Zand, Tilburg

 

De praktijk, die ik zeventien jaar geleden overnam en was gevestigd in mijn woonhuis op de eerste verdieping, bestond uit een behandelkamer en een wachtkamer, waarbij de behandelkamer tevens de ‘balie’ was. Deze vorm leidde tot een enorme onrust: de telefoon ging tijdens de behandeling, de assistente stond op om de telefoon te beantwoorden, daarnaast altijd mensen in mijn huis, de hele dag door. Na de behandeling was de kamer bezet totdat de afspraak was gemaakt, de kamer weer opgeruimd en voorbereid en de social talk voorbij.
Dit alles was voor mij aanleiding om een andere praktijkvoering en praktijkruimte te zoeken. Via een kennis ben ik in contact gekomen met PDI, toen nog geleid door Charles Strawn. Zij hebben mij geleerd dat werken met een meerkamerpraktijk mij veel meer rust zou geven dan ik gewend was. Mijn assistentes kregen veel leuker en afwisselender werk te doen, mijn eigen expertise werd veel beter benut en nutteloze wachttijden behoorden tot het verleden. En niet te vergeten, de omzet ging omhoog, met dezelfde inspanning. We zijn met z’n allen veel slimmer en efficienter gaan werken.
Stel je voor dat je de hele dag het werk doet waarvoor je bent opgeleid en daar ook nog veel meer plezier aan beleefd, samen met je hele team. Als ik het opnieuw zou doen, dan weer op deze manier.

Drs. E.J. de Koning, Boskoop